Sandved Tornemark Idrætsforening

Historien om Sandved Tornemark Idrætsforening. (som kaldes STIF.)

Skrevet af tidligere formand Else-Marie Poulsen år 2002.

Opdateret år 2022.

I året 1928 blev Sandved Idrætsforening oprettet, og der dyrkede man skydning, gymnastik, håndbold, fodbold og badminton.

I året 1935 blev Tornemark Idrætsforening oprettet, og der dyrkede man skydning, gymnastik, håndbold, fodbold og badminton..

Da man i 1968-69 blev en del af Fuglebjerg Kommune, begyndte man at arbejde på at sammenlægge Sandved IF. og Tornemark IF.. Efter mange møder og diskussioner blev sammenlægningen en realitet den 5. april 1972. Man spillede fodbold i Tornemark og håndbold i Sandved. Skydning begge steder. Gymnastik og badminton i gymnastiksalene på kommunens skoler i Sandved og Tornemark, med opvisning på Sandved Kro og forsamlingshuset ”Enigheden” Tornemark. Det var jo spredt noget rundt omkring, så det var ikke, som om man var én forening. Den daværende formand Sigfred Jacobsen, den første i STIFs historie, begyndte at arbejde på at få et sted hvor man kunne være samlet. Så i 1981 kunne man indvilge Grønbro Stadion og klubhus. Samtidig med indvielsen af Grønbro klubhus, valgte Sigfred Jacobsen at gå af som formand, og Kjeld Petersen blev nu nr. to formand for STIF. På Grønbro skulle der nu spilles fodbold og håndbold, men gymnastik og badminton kunne ikke være der. Skydningen blev ikke til noget, de to afdelinger blev nedlagt, (grundet nye krav om sikkerhedsbestemmelser, som var meget dyre).

Det var stadig som om, at det ikke var én forening, gymnastik og badmintonafdelingen og disse medlemmer var ligesom ikke med. STIF satte nu et arbejde i gang for at få en idrætshal. Der blev nedsat et udvalg, der kun skulle arbejde på det. I de følgende 7 år kæmpede STIF for at få en hal. På et møde med Fuglebjerg Kommunalbestyrelse i 1985 fik STIF den besked, at det kunne vi da bare selv gå i gang med, og det gjorde vi så. STIFs medlemmer gjorde et stort stykke arbejde det år. Alle husstande i nærområdet, med tilknytning til Sandved og Tornemark fik besøg  via dørklokken af en person, der spurgte, om man ville give et tilskud til en GRØNBRO HAL. På den måde samlede man 103,000,00 kr. sammen og det var et fantastisk beløb alle beboerne gav til det formål. Den 27. november 1987 var en dejlig dag i STIFs historie, den dag blev GRØNBRO Hallen nemlig indviet. Nu var STIF endelig éen samlet forening, med fodbold, håndbold, badminton, gymnastik på samme sted. Det betød samtidig at badmintonafdelingen blev meget stor, og der blev, som noget helt nyt, oprettet en volleyball afdeling.

I 1985 skulle daværende formand Kjeld Petersen rejse fra kommunen og der skulle vælges en ny.  På generalforsamlingen 1985 blev den tredje formand for STIF valgt  Det blev Else-Marie Poulsen, der har været formand lige siden.

STIF voksede støt i de kommende år medlemsmæssigt, så alle kunne se at det var med god grund, at der blev bygget en GRØNBRO HAL. Der blev ansat en halinspektør og en halassistent, det blev en selvejende institution, med kommunegaranti. Grønbro Stadion ligger midt mellem Sandved og Tornemark. Grunden som Grønbro stadion ligger på ejes af Fuglebjerg kommune, så vi skal søge og spørge, når vi skal holde store fester udendørs, men det er der ingen problemer i.  I 1990 fik STIF to tennisbaner. Disse baner har STIF selv betalt, via lån i forskellige hovedorganisationer indenfor idræt. I året 2001 betalte STIF så de sidste lån tilbage og nu tilhører tennisbanerne STIF.

STIF har haft tre foreninger der støttede økonomisk. Det var GRØNBRO STØTTEFORENING, SANDVED VETERANKLUB og SANDVED TORNEMARK TRAKTORTRÆKFORENING. Disse tre foreninger afholdte forskellige arrangementer, hvor overskuddet gik til ungdomsarbejde i STIF. Det har STIF naturligvis været meget taknemlig for. STIF ejer også et telt, der bliver lejet ud til alle forskellige foreninger. Alt efter størrelse, sættes der en pris for at leje det. Det kan blive med fem master.  Der er en flok menneske, der drager ud i landet med det telt om sommeren.  Det er lejet ud mellem 5 og 10 gange om året.

På Grønbro afholdes altid Skt. Hans,

STIF har 7 afdelinger, gymnastik, fodbold, badminton, tennis, senior idræt, løbeklub og motionscenteret.

Udendørs anlæg til tennis, fodbold og håndbold.

Grønbrohallen rummer alle indendørsaktiviteter.

År 2005 blev Grønbro Støtteforening nedlagt.

År 2006 blev Sandved Veteranklub nedlagt.

År 2016 bles Sandved Traktortræk nedlagt.

STIF er siden 2005 blevet udvidet med tre nye afdelinger, en senioridrætsafdeling, en løbeafdeling og et motionscenter

År 2007 blev Fuglebjerg kommune en del af Ny Næstved kommune, det vil sige at STIF nu er under Ny Næstved kommune og hvad deraf følger.
Sandved Tornemark Idrætsforening
Grønbrovej 1